**Recept voor Miso-soep: Een Hartverwarmende Japanse Klassieker**

Miso-soep is een heerlijke, hartverwarmende Japanse soep die bekend staat om zijn diepe umamismaak. Het wordt meestal geserveerd als voorgerecht in Japanse maaltijden, maar het kan ook op zichzelf een bevredigende maaltijd zijn. Hier is een recept om zelf Miso-soep te maken.

**Ingrediënten:**

– 4 kopjes water
– 3 eetlepels misopasta (witte of rode miso, afhankelijk van je voorkeur)
– 1 blokje tofu, in kleine blokjes gesneden
– 2 lente-uitjes, fijngehakt
– 1 vel nori (gedroogd zeewier), in reepjes gescheurd
– 1 kopje gesneden champignons (optioneel)
– 1 theelepel dashi-poeder (optioneel, voor extra umamismaak)
– Sojasaus naar smaak (optioneel)
– Gesneden wakame (gedroogd zeewier, geweekt in water en uitgelekt, optioneel)
– Gesneden gekookte groenten zoals spinazie of wortelen (optioneel)

**Instructies:**

1. Breng 4 kopjes water aan de kook in een pan.

2. Voeg de gesneden champignons (indien gebruikt) toe aan het kokende water en laat ze ongeveer 2-3 minuten koken tot ze zacht zijn.

3. Voeg de tofu en nori toe aan de pan en laat het nog een minuut sudderen.

4. Meng de misopasta in een kleine kom met een beetje warm water om een gladde pasta te maken. Voeg dit mengsel geleidelijk toe aan de soep terwijl je voortdurend roert. Laat de soep niet meer koken nadat de miso is toegevoegd, om de smaak te behouden.

5. Voeg het dashi-poeder toe voor extra umamismaak (indien gewenst) en breng de soep op smaak met sojasaus naar jouw voorkeur.

6. Voeg de gesneden lente-uitjes en geweekte wakame toe aan de soep (indien gebruikt).

7. Laat de Miso-soep nog een minuut staan om de smaken te laten vermengen.

8. Serveer de Miso-soep heet in kommen. Je kunt eventueel ook gesneden gekookte groenten toevoegen voor extra voedzaamheid en smaak.

Miso-soep is een comfortabele en bevredigende soep met een diepe umamismaak en subtiele zeewiersmaken. Het is een geweldige manier om te genieten van de smaken van de Japanse keuken in het comfort van je eigen huis.